Is steppen moeilijk?

Steppen is eenvoudig en voor bijna iedereen mogelijk. Zonder lichamelijke beperkingen kunt ook u lekker recreatief een stukje steppen. Als u een training zoekt waarbij u lekker actief kunt bewegen en veel calorieën verbruikt zonder dat u de spieren zwaar belast is steppen ideaal voor u. Een rugzak mee, comfortabele schoenen aan en u kunt beginnen met onderstaande step oefeningen.

Van been wisselen
Het is belangrijk om de rol van uw benen tijdens het steppen af te wisselen. Dit doet u door van afzetbeen, het been waarmee u zich afzet en vooruit komt, te wisselen. Breng hiervoor eerst het gewicht op het standbeen naar uw hak door de tenen van het plankje te verschuiven naar de buitenkant. In de vrijgekomen ruimte kunt u nu het andere voet plaatsen. Het is de bedoeling om dit regelmatig te doen. Hoe vaak u dit precies doet kunt u zelf bepalen, doorgaans wordt er na 3 tot 12 passen afgewisseld. Op topniveau wordt er vaak al na 3 tot 6 passen gewisseld terwijl de recreatieve steppers soms zelfs wel meer dan 12 passen nemen voor het wisselen. Het wisselen is in het begin misschien een beetje lastig maar zal uiteindelijk automatisme worden. Wedstrijdrijders kunnen dit vaak zo snel en soepel dat het een leek niet eens zal opvallen.

tourgroep 1Het afzetten
Het is belangrijk om niet krampachtig maar juist ontspannen af te zetten. Let hierbij wel op dat te ver doorzwaaien met het been wel ontspannen kan aanvoelen maar niet te overdreven mag zijn. Probeer daarom een korte afzet door een korte zwaai te maken. Maak hierbij een kniebuiging en probeer een ritmische afzet te krijgen.

Afdalen en klimmen
Als u gaat klimmen, steil omhoog steppen, dan zijn er bepaalde technieken die u zich eigen moet maken. Gebruik een korte zwaai en een hoog beenritme. Let er op dat u niet te diep vooroverbuigt over het stuur en behoud een rechte houding. Gebruik bij voorkeur snelle, korte pasjes zonder aan uw stuur te trekken en wissel snel af van afzetbeen.

Getrainde steppers in zittende houding op hoge snelheid. Het afdalen met de step is een indrukwekkend gezicht. U kunt dit zelf ook bereiken maar let wel op, doordat het gewicht lager ligt dan op een fiets maakt u snel veel snelheid. Goed afdalen, doet u als volgt; plaats beide voeten op de plank en pak het stuur stevig vast. Breng nu uw gewicht naar voren op het voorwiel en u zult sneller afdalen. Ga in geen geval hurken!

Stuurtechnieken
Een veelgemaakte fout door beginners is het hangen of trekken aan het stuur. Dit is absoluut niet de bedoeling. U mag best het stuur stevig vastpakken maar te hard knijpen kost extra energie en zal minder ontspannend zijn.

De hoogte van de plank
De hoogte van de plank is van belang voor het energieverlies. Kies daarom voor een lage plankhoogte zodat het steppen minder energie kost.

Pin It